Маркетинг – СПАСИТЕЛЯТ НА САЛВАДОР I

Черният PR в един радикален експеримент

По лекциите на професор Нютауър, записа Сара Бехар

През 1968 г. Хондурас бе в икономическа криза. В разгара на общата стачка режимът на полковник Освалдо Лопес Арелано обяви, че главната причина за бедността са 300-та хиляди салвадорски емигранти и започна експулсирането им обратно в пренаселения Салвадор. В личен разговор моят приятел Освалдо ме помоли за съвет и ми поръча изготвянето на PR стратегия на страната.

Един ден Сан Салвадор осъмна разлепена с плакати “Изкупувам слюнка. Цена 10 колона.” Те предизвикаха смесица от смях и негодувание сред минувачите и простите безделници. Не след дълго обаче вестниците гръмнаха. “След манията по отглеждане на охлюви и тази по развъждането на отровни змии, Салвадор е залят от манията по изкупуването на слюнка.” Поместваха се интервюта с председателя на кооперацията Intersaliva, от които ставаше ясно, че този секрет се използва за козметични цели в Италия (а щом италианците ядат и жаби, значи там всичко е възможно).
Предложението звучеше примамливо за безработното население. Мнозина от нископлатените работници по плантациите пресметнаха, че могат ей така, както си седят през обедната почивка, да заработят една прилична сума. Да не говорим и за това че домакините откриха една доста лека надомна работа, която да вършат по всяко време на денонощието.
Изведнъж да плюеш стана модерно. Специализираните издания публикуваха съвети “как да запазим слюнката си свежа”, а на пазара се появиха и първите слюнкомери – стъклени поплавъци, които разкриваха дръзналите да разредят ценната течност. По националното радио филолози организираха дискусия как е правилно да се казва “слюнка” или “плюнка”.
Междувременно изкупната цена плавно се повиши до 18 салвадорски колона “поради успеха на натуралните продукти” на Intersaliva. Бизнесът явно вървеше добре и скоро бяха изградени първите слюнодепа за съхранение на “прозрачното злато на Салвадор” – по израза на находчиви журналисти. Въпреки недоволството на опозиционната преса, която твърдеше, че става дума за класическа пирамидална структура, в речта си по повод на откриването на едно от депата министърът на икономиката каза: “Благодарение на чистия въздух, на естествената храна и на това, че организмът на салвадорчанина не е претоварен от работа, дойде времето и на салвадорското икономическо чудо!” Емигрантите заприиждаха по родните домове на рояци, а хазартните босове клатеха глава “как не сме се сетили досега!”

To Be Continued… Към „Спасителят на Салвадор II“

Публикувано в Маркетинг, Реклама с етикети , , , , , , , , . Постоянна връзка.