Маркетинг консултации
През последните години професор Нютауър изнася поредица от лекции, предизвикали противоречиви оценки сред маркетинговите среди. Неговият интердисциплинарен подход и смелите му до безразсъдност хипотези размиха границата между аргументите на точната наука и силата на въображението. Обявяван от някои за шарлатанин, а от други за маркетингов пророк, Професора, както го наричат почитателите му, е един от най-колоритните представители на съвременната маркетингова теория.
“Тя се върти!” – възкликнал преди време един небезизвестен учен. В началото никой не му повярвал, но днес вече всяко дете знае, че Земята се върти. Този факт е толкова очевиден, че изобщо не се замисляме как той влияние върху нашето поведение.
Забелязали ли сте, че когато отидат на коктейл, повечето хора започват своята обиколка отдясно наляво. На последното парти, на което присъствах в Шератон от двете страни на залата бяха поставени две еднакви маси с мезета. Дясната маса бе опразнена за броени минути, а за закъснелите остана лявата. Къде целенасочено, къде интуитивно, от дълги години тази закономерност е използвана от продавачите и днес във повечето супермаркети вече се влиза отдясно и движението в тях става по посока обратна на часовниковата стрелка.
Но защо, ще попитате вие, това, че се движим отдясно наляво да има нещо с въртенето на Земята? Не може ли да сме придобили този навик от това, че караме колите си в дясното платно? Или пък става така защото сърцето ни си намира отляво и докато си мислим, че вървим напред, всъщност се въртим като лодка, която е натежала от едната страна? Не, заради Земята е, повярвайте ми. Нашата планета ни носи по своя път на изток толкова бързо, че ако бяхме на екватора дори без да се помръдваме от местата си бихме изминавали около 1 000 мили в час. Земята е една гигантска въртележка която и в момента ни върти бясно в посока обратна на часовниковата стрелка, а ние залитаме от центробежната сила все надясно, надясно, надясно…
Ако се съмнявате, че причина за това поведение е въртенето на Земята, обърнете внимание как се оттича водата от ваната ви. Водовъртежът в нея винаги се движи обратно на часовниковата стрелка, освен разбира се, ако сте забравили да си изчистите космите от канала. Но аналогиите не свършват дотук – погледнете картите на Европа и Азия и ще видите, че големите реки изненадващо кривват вдясно. Припомнете си и за махалото на Фуко, който доказва, че всички ние се въртим в посока, обратна на часовниковата стрелка.
“Професоре, върнете се на земята – сякаш чувам гласовете на студентите –мислихме, че сме на лекция по маркетинг, а не по естествена история.” Наистина е така, но и древните енциклопедисти са вярвали, че науката е една, а само имената й са различни. Е, аз не се наемам да доказвам това – тази статия има далеч по-скромни амбиции – да предизвика ремонт в няколко десетки милиона магазина по цял свят!
Естествено, че когато потребителят се чувства удобно, той ще купува повече. След като така или иначе се движим отдясно наляво, очевидно и докато купуваме би трябвало да вървим в тази посока. Така че, ако ще отваряте магазин, гледайте движението в него да става обратно на часовниковата стрелка. Но не правете това ако магазинът е на юг от екватора! Там закономерността е точно обратната – водовъртежите в южното полукълбо се завихрят в обратната посока!
Този феномен е отдавна известен на науката като Кориолисова сила и е открит през Първата световна война. Германските войски установили, че оръдията им стрелят неточно. Колкото и старателно да се прицелвали, снарядите им винаги падали вдясно от целта. Така е – в северното полукълбо всяко движещо се тяло се отклонява надясно, а в южното наляво, но все още никой не е запретнал ръкави, за да направи пари от този факт. За жалост маркетинговите изследвания засега не включват фактора “посока на движението” във факторния анализ на потребителското поведение в магазина.
Помислете си само – дори този фактор да повишава продажбите с един-единствен процент, оборота в търговията на дребно би се увеличил с милярди! Включете в тази сметка и печалбите на строителните фирми, които ще осъществят необходимото преустройство на милионите магазини и ми кажете дали сте чели някога статия, която носи повече милиони печалба на написана буква от тази? Засега обаче, земляните продължават да се въртят като пумпали (поради земната ротация, човек се завърта около себе си над 10 000 пъти през своя живот) без някой да се сети да закачи генератор до този неизчерпаем енергиен източник.
Да, наистина “тя се върти”, но не и за маркетинга – той все още чака своя Галилео, който да докаже, че Земята се върти не само за астрономите, но и за маркетолозите.
Повече за Махалото на Фуко
Повече за Кориолисовата сила
Маркетинг консултациите на Професора са все по-актуални в маркетинговите среди. Поради редица съображения обаче той Нютауър предоставя маркетинг консултации сравнително рядко и само на отбрани бизнес клиенти. „Маркетинговите консултации ги дават маркетинговите консултанти, а аз съм просто един любопитен учен“ – скромничи професор Нютауър.